zondag 28 oktober 2018

Herfstvakantie

De herfstvakantie is gestart en is voor velen echt welkom. Na alle inspanningen is het tijd voor een beetje rust.
Misschien kan je in de vakantie tijd maken om een boekje te lezen. In de bib hebben ze boekjes voor beginnende lezers.

Enkele tips voor het lezen:
-laat je kind luidop lezen
-laat vertellen waarover het ging
-stel vraagjes bij de inhoud

Bij moeilijkheden:
-lees om de beurt één zin
-lees zelf de hele zin en laat je kind het laatste woord lezen
-lees samen en laat je kind volgen met zijn/haar vinger
-laat één zin lezen en laat herhalen zonder te kijken (Kan hij/zij onthouden wat hij leest? Weet hij/zij   wat hij leest?)
-lees zelf de hele zin en verstop een fout woordje in de zin. Het kind moet de gelezen fout zoeken

Fijne vakantie!
      Afbeeldingsresultaat voor fall leaves transparent

Meten

Vrijdag moesten we allerlei voorwerpen meten met natuurlijke maateenheden.
We moesten het aantal handen, voeten, stappen en schriften tellen.
We merkten op dat de uitkomst vaak anders was omdat niet iedereen even grote handen of voeten heeft.

Euro's

Vrijdag werkten we voor de eerste keer met de individuele geldstukjes en briefjes in de klas.
Er stond herkenning van de muntstukken en briefjes op het programma.
Euro's en centen van elkaar kunnen onderscheiden is een hele opgave!








Halloween

Het was een toffe dag vrijdag!
Alle kinderen kwamen naar school als een eng figuur, de ene al wat griezeliger dan de ander.
We begonnen de dag in de heksenklas met wat rekenwerk.
Ook de bloederige juf Joke van L6 kwam langs voor de leesmappen.

Samen met de leerlingen van het zesde leerjaar deden we leuke spelletjes.
Daarna trokken we een leuke groepsfoto.



































Heks Naghem zorgde ook nog voor een lekkere verrassing!



























Meer griezelfoto's vind je hier:
https://photos.app.goo.gl/ayhqfGKc5MejsXr89

Info kern 3

Thema kern 3: Hoe voel jij je?
Dit keer vertelt opa aan Kim het verhaal over een keizer die voor elk pijntje of vlekje een dokter laat komen; hij heeft dan ook duizend dokters. Het thema van deze kern is: 'Hoe voel jij je?' en gaat over ziek zijn en weer beter worden. In deze kern leren kinderen onder andere de betekenis van woorden rond ziek zijn, je lijf en je gevoelens. 

Letters en woorden lezen in kern 3
De nieuwe letters in kern 3 zijn: d, oe, z, ij, h.

De kinderen oefenen het lezen en maken van woordjes die bestaan uit één lettergreep met die letters die ze kennen, zoals kaas, eet en nee. Het kunnen lezen en maken van woorden als spaak en kaart zijn nog geen doel, maar de kinderen krijgen wel de gelegenheid om aan deze woorden te 'snuffelen' en te proberen of ze deze woorden kunnen lezen en maken.

Toetsen na kern 3
Na kern 3 vindt een belangrijk toetsmoment plaats. We toetsen, zoals ook na kern 1 en 2, de kennis van de letters die uw kind heeft geleerd. Deze keer toetsen we ook de kennis van de letters die nog niet zijn aangeboden, maar die uw kind misschien toch al kent.
Daarnaast toetsen we zoals gewoonlijk hoe goed en vlot uw kind al woordjes kan lezen.

Lezen
We oefenen in de klas dagelijks met het boekje Veilig & vlot.
Ook de leesmap is een heel belangrijk oefeninstrument. Denk je eraan om dagelijks met je kind te lezen?
Reageer altijd positief op het voorlezen van uw kind, ook wanneer niet alle woordjes vlot of goed zijn gelezen. Geef aan dat u ziet dat uw kind zijn best doet en probeer fouten door uw kind zelf te laten corrigeren. Prijs uw kind ook als het een fout goed corrigeert.

Kijk voor tips op www.veiliglerenlezen.be, Voor ouders, kim-versie

Wat leren we in sprong 4?

We zijn gestart in ons tweede rekenboek.

Wat leren we zoal in sprong 4?
-het cijfer 8
-werken met euro's: kopen en verkopen
-lengte: natuurlijke maateenheden
-optellingen en aftrekkingen t.e.m. 6
-SPLITSEN tot 6 in 2 of 3 delen

Dit laatste is heel belangrijk. Splitsen vormt de rode draad in de rekenlessen.

Rekenboek

We zijn woensdag gestart in rekenboek B.
Vanaf nu is het de bedoeling dat de kinderen hun gemaakte fouten zelf verbeteren.
Dat gebeurt meestal in de klas, maar dat kan soms ook thuis.
Naast een fout die verbeterd moet worden staat telkens een kring waarin het correcte antwoord moet worden geschreven.

Splitsdoosje

Afgelopen maandag zijn we begonnen met splitsen.
Je kan getallen splitsen in 2, 3 of meer groepen.
Er werd al vaak heel erg concreet geoefend.
Met de blokkendoos en met allerlei materiaal moesten we alle mogelijke splitsingen in 2 groepen zoeken van een getal.

In de boekentas zit een splitsdoosje met daarin de splitskaartjes tot en met 6.
Deze kaartjes zullen geleidelijk worden uitgebreid met de splitsingen tot 10.
We oefenen die in de klas heel regelmatig want ze vormen de basis van het rekenen.
Denk je eraan om wekelijks eens te oefenen met de kaartjes?

In elke splitsing zie je 4 oefeningen:
Voorbeeld

      5
     /  \
    3   2

3 + 2 = 5
2 + 3 = 5
5 - 3 = 2
5 - 2 = 3


Er is er één jarig...

Jenna is jarig op 29 oktober, maar we vierden haar verjaardag in de klas.
Gefeliciteerd!