Nieuwe woorden maken, woorden lezen en woorden schrijven = 3 in één klap.
De opdracht was minstens 5 bestaande woorden maken met het klikklakboekje en die in schrijfletters schrijven op het bordje.
Sommige kinderen vonden heel wat woorden en het lukte ook al goed om deze juist te schrijven. De letters b en d worden nog vaak fout gebruikt.
De ene was al wat inventiever dan de andere...
zaterdag 24 november 2018
Grootouderfeest
Het grootouderfeest stond in het teken van geluk en vriendschap.
Elke klas bracht een liedje/dansje/toneeltje, allemaal dingen waar je vrolijk van wordt.
Onze klas danste op het liedje 'J'aime vie' van Sandra Kim. We houden van het leven!
Klik hieronder voor meer foto's:
Grootouderfeest
Elke klas bracht een liedje/dansje/toneeltje, allemaal dingen waar je vrolijk van wordt.
Onze klas danste op het liedje 'J'aime vie' van Sandra Kim. We houden van het leven!
Grootouderfeest
vrijdag 23 november 2018
Repetitie grootouderfeest
Gisteren was er een repetitie voor het grootouderfeest van vandaag.
Ook ouders waren welkom om een glimp van hun kind op te vangen.
Onze eersteklassertjes aan het dansen!
Klik hieronder voor foto's van alle klassen:
donderdag 22 november 2018
Letterkoekjes
Woensdag was het weer 'Oog voor lekkers'.
We kregen een banaan, maar die was nog heel groen.
Gelukkig had juf Joke letterkoekjes in de klas en voor één keer kregen de kinderen uitzonderlijk koek op woensdag. De banaan kregen de kinderen mee om thuis verder te laten rijpen.
Met de koekjes deden we eerst nog wat rekenoefeningen.
En daarna... smullen maar.
Cyriel maakte zijn naam, maar omdat hij niet alles letters had maakte hij enkele letters zelf door stukjes samen te leggen. Goed gevonden
!
We kregen een banaan, maar die was nog heel groen.
Gelukkig had juf Joke letterkoekjes in de klas en voor één keer kregen de kinderen uitzonderlijk koek op woensdag. De banaan kregen de kinderen mee om thuis verder te laten rijpen.
Met de koekjes deden we eerst nog wat rekenoefeningen.
En daarna... smullen maar.
Cyriel maakte zijn naam, maar omdat hij niet alles letters had maakte hij enkele letters zelf door stukjes samen te leggen. Goed gevonden
!
Rekenkampioen
Gisteren zijn we gestart met rekenkampioen.
Het is een kort spelletje dat we dagelijks in de klas als tussendoortje spelen.
De kinderen komen per 2 in een rij staan. Aan de eerste 2 tonen we een oefening. Wie het snelst juist antwoordt mag achteraan in de rij aansluiten, de andere gaat weer op zijn plaats zitten.
Wie uiteindelijk overblijft is de rekenkampioen van de dag.
Voorlopig oefenen we enkel de plus- en minsommen tot en met 5 zodat deze geautomatiseerd worden. Na de kerstvakantie breiden we de oefeningen uit tot 10.
Iedereen krijgt de kans om eens rekenkampioen te zijn want na 3 keer gewonnen te hebben mag je niet meer meedoen.
Yoran mocht zich de eerste "Rekenkampioen Van De Dag" noemen.
Het is een kort spelletje dat we dagelijks in de klas als tussendoortje spelen.
De kinderen komen per 2 in een rij staan. Aan de eerste 2 tonen we een oefening. Wie het snelst juist antwoordt mag achteraan in de rij aansluiten, de andere gaat weer op zijn plaats zitten.
Wie uiteindelijk overblijft is de rekenkampioen van de dag.
Voorlopig oefenen we enkel de plus- en minsommen tot en met 5 zodat deze geautomatiseerd worden. Na de kerstvakantie breiden we de oefeningen uit tot 10.
Iedereen krijgt de kans om eens rekenkampioen te zijn want na 3 keer gewonnen te hebben mag je niet meer meedoen.
Yoran mocht zich de eerste "Rekenkampioen Van De Dag" noemen.
Helm op, fluo top
Maandag zijn we gestart met de verkeersactie: Helm op fluo top!
Met deze actie willen we de kinderen in het verkeer aanmoedigen een fietshelm en een fluohesje te dragen.
Kinderen die dat doen op weg naar school, kunnen stickers verzamelen en zo sparen voor mooie beloningen en prijzen.
Nadien kunnen we ook nog sparen voor onze klasposter.
.
Met deze actie willen we de kinderen in het verkeer aanmoedigen een fietshelm en een fluohesje te dragen.
Kinderen die dat doen op weg naar school, kunnen stickers verzamelen en zo sparen voor mooie beloningen en prijzen.
Nadien kunnen we ook nog sparen voor onze klasposter.
.
woensdag 21 november 2018
Pen
Tot nu toe schreven we in de klas steeds met potlood. Dat schrijft zacht, is uitwisbaar en makkelijk te hanteren. Vanaf deze week mag er ook met een rollerpen geschreven worden. Alle kinderen kregen vorig jaar als afscheidscadeau van K3 een stabilo pen cadeau. Die pen mag nu gerust mee naar school komen om mee te schrijven.
Let op, bij foutjes mag er in het eerste leerjaar nog geen inktwisser gebruikt worden om knoeien tegen te gaan. Fouten worden tussen haakjes gezet en het juiste woord wordt ernaast geschreven.
De kinderen krijgen steeds de keuze om te schrijven met potlood of pen. Er zijn steeds een aantal kinderen die de voorkeur geven aan het schrijven met potlood.
Mag ik vragen om nog niet te schrijven met balpen? Er mag wel een ander type rollerpen gebruikt worden.
Let op, bij foutjes mag er in het eerste leerjaar nog geen inktwisser gebruikt worden om knoeien tegen te gaan. Fouten worden tussen haakjes gezet en het juiste woord wordt ernaast geschreven.
De kinderen krijgen steeds de keuze om te schrijven met potlood of pen. Er zijn steeds een aantal kinderen die de voorkeur geven aan het schrijven met potlood.
Mag ik vragen om nog niet te schrijven met balpen? Er mag wel een ander type rollerpen gebruikt worden.
Samen met L6 naar de bib
Vandaag was het tijd om de boekjes uit de boekenkoffer eens in te wisselen.
Samen met de kinderen van L6 stapten we naar de bib om daar elk een nieuw boek te kiezen.
Daarna mochten de kinderen zelf wat kijken/lezen in de boekjes of mochten ze zich laten voorlezen door hun meter of peter.
Na het rustige leesmomentje maakten we ook even tijd om naar elkaars dansje voor het grootouderfeest te kijken.
Altijd leuk!
Foto's vind je hier:
Naar de bib met L6
Samen met de kinderen van L6 stapten we naar de bib om daar elk een nieuw boek te kiezen.
Daarna mochten de kinderen zelf wat kijken/lezen in de boekjes of mochten ze zich laten voorlezen door hun meter of peter.
Na het rustige leesmomentje maakten we ook even tijd om naar elkaars dansje voor het grootouderfeest te kijken.
Altijd leuk!
Foto's vind je hier:
Naar de bib met L6
maandag 19 november 2018
Oproep leesmap
We merken dat er verschillende kinderen zijn die hun leesmap thuis niet (regelmatig) meer oefenen.
Samen met meester Jürgen, juf Joke en juf Anouk proberen we de leesmap zo'n 3 keer in de week op te volgen, maar vaak ondervinden we dat de kinderen voor het eerst de rijtjes bij ons lezen.
Door te hakken en te plakken lukt het uiteindelijk wel om de woordjes te lezen, maar er is weinig vooruitgang in tempo te merken. Het gaat allemaal wat traag.
Meer en meer moeten de kinderen loskomen van het hakken en plakken. Door regelmatig te oefenen wordt dit proces versneld.
Mogen we vragen om dagelijks de leesmap minstens 2 keer te lezen?
Samen met meester Jürgen, juf Joke en juf Anouk proberen we de leesmap zo'n 3 keer in de week op te volgen, maar vaak ondervinden we dat de kinderen voor het eerst de rijtjes bij ons lezen.
Door te hakken en te plakken lukt het uiteindelijk wel om de woordjes te lezen, maar er is weinig vooruitgang in tempo te merken. Het gaat allemaal wat traag.
Meer en meer moeten de kinderen loskomen van het hakken en plakken. Door regelmatig te oefenen wordt dit proces versneld.
Mogen we vragen om dagelijks de leesmap minstens 2 keer te lezen?
Moeilijker
Meer en meer komen er in het leesboek woorden voor met 4 letters.
Daarbij is de volgorde van de letters uiteraard belangrijk.
We oefenden dit vandaag met de letterdoos.
Daarbij is de volgorde van de letters uiteraard belangrijk.
We oefenden dit vandaag met de letterdoos.
Abonneren op:
Posts (Atom)