Vandaag stond er bij 'Oog voor lekkers' bloemkool op het menu.
Met een cocktailsausje (dank je, Rik) smaakte het nog beter.
Enkelen trokken hun neus op, maar proefden toch.
De meesten lieten zich helemaal gaan en al snel waren twee volle kommen bloemkool helemaal op!
woensdag 14 november 2018
+0 en +1
Deze week oefenden we de +0 en +1 sommen.
Deze sommen zouden de kinderen snel moeten kunnen oplossen zonder materiaal.
Ook de omgekeerde sommen zijn vanzelfsprekend: 4+1 = 1+4.
Bij +0 blijft de hoeveelheid gelijk, bij +1 zeggen we 'ééntje meer'.
Sommige kids moeten toch nog goed oefenen.
Deze sommen zouden de kinderen snel moeten kunnen oplossen zonder materiaal.
Ook de omgekeerde sommen zijn vanzelfsprekend: 4+1 = 1+4.
Bij +0 blijft de hoeveelheid gelijk, bij +1 zeggen we 'ééntje meer'.
Sommige kids moeten toch nog goed oefenen.
Schrijfdans
Schrijven is een vaardigheid die je niet van de ene op de andere dag kan leren.
Daarna haalde ik mijn schrijfdobbelsteen boven. Alle vormen op de dobbelsteen bereiden de kinderen voor op het schrijven van letters. De waskrijtjes ruilden we om voor vingerverf, reuzeleuk!
Deze vier dames kregen als eerste de kans om dit op een speelse manier wat extra te oefenen.
Het nieuwe cijfer in de rekenlessen is 8. Om dat te schrijven moeten de kinderen het midden overkruisen. Dat is niet zo makkelijk dus oefenden we in het groot met waskrijtjes. We tekenden eerst twee cirkelvormige pannenkoeken waarrond we vervolgens talloze keren de 8 maakten.
Sporten
Elke week krijgen de kinderen twee keer sport. Op dinsdag van juf Joke, op vrijdag van juf Ruth.
Dinsdag stonden balvaardigheden op het programma: gooien, vangen, botsen, dribbelen.
Dinsdag stonden balvaardigheden op het programma: gooien, vangen, botsen, dribbelen.
Voorleesweek
Volgende week is het voorleesweek en we werden door de bib uitgenodigd om naar een verhaal te komen luisteren. Met veel plezier gingen we op de uitnodiging in.
We kregen een niet zo bekend maar mooi sprookje te horen met een mooie boodschap.
'De Kikkerkoning' is een oud verhaal maar werd in een nieuw jasje gestoken.
Ann vertelde het op een hele boeiende, rustige manier.
Misschien denken de kinderen nu een beetje beter na voor ze iets beloven? 😊
We kregen een niet zo bekend maar mooi sprookje te horen met een mooie boodschap.
'De Kikkerkoning' is een oud verhaal maar werd in een nieuw jasje gestoken.
Ann vertelde het op een hele boeiende, rustige manier.
Misschien denken de kinderen nu een beetje beter na voor ze iets beloven? 😊
Zwaaipapegaai
Het tweede verhaal van de geluksvogels werd voorgelezen. Het verhaal gaat over KAKETOE, die hulp krijgt van haar zusjes om te ontsnappen aan de grote zwarte vogel. Kaketoe maakt duidelijk dat relaties belangrijk zijn. We hebben elkaar nodig en verbinden ons met andere mensen.
Kaketoe is een kaketoe, een papegaaiachtige. Vanuit het verhaal werd overgegaan naar de techniekles rond zwaartekracht en beweging. Juf Joke toonde een papegaai die kon balanceren op haar vinger. Toch een beetje raar dat die niet viel, want hij zat op een klein puntje. Wat de kinderen niet wisten is dat de staart verzwaard was met plasticine. Zonder die verzwaring lukte het niet om die papegaai te laten balanceren. Door het kleine gewicht aan de staart trekt de zwaartekracht aan de papegaai tot die mooi stilzit.
De kinderen kregen een papieren papegaai en wat middelen om hem te verzwaren. Al snel werd duidelijk dat gewicht aan het kopje niet helpt, integendeel. Ook 1 enkele paperclip aan de staart hangen was niet voldoende. Eens het evenwicht gevonden was probeerden de kinderen de papegaai overal te zetten. Je kan zelfs de hele klas rondlopen met de papegaai al wiebelend op je vinger, en zelfs op de neus bleef hij staan. Je kan het zo gek niet bedenken of de kinderen vonden wel een plekje waarop hun papegaai kon blijven balanceren.
Tanden poetsen
zondag 11 november 2018
Het ZOEM-vertel-moment
Vanaf maandag gaat Zoem, onze klaspop, samen met een geleerde letter met iemand van de klas mee naar huis. Die week heeft je kind de opdracht om tegen de week erna iets te vertellen over de letter en/of over Zoem.
Dit kan op heel veel verschillende manieren. Je kind krijgt een tasje mee met allerlei hulpmiddelen:
Zoem, een fototoestel, een schrijfbordje, een schrift en de letter waarover het die week gaat.
Het maakt eigenlijk niet uit welk hulpmiddel gebruikt wordt om in de klas iets te vertellen over de letter en/of over Zoem. Aan je kind de keuze.
Er mogen meerdere dingen gebruikt worden om te vertellen, maar het mag gerust ook 1 ding zijn.
Je kind kan alleen werken of je helpt een handje.
Je hoeft geen foto's af te drukken, we bekijken deze in de klas op het digibord.
Het is de bedoeling dat de kinderen weten wat ze gaan vertellen en durf hebben om te spreken voor de klas.
Dit kan op heel veel verschillende manieren. Je kind krijgt een tasje mee met allerlei hulpmiddelen:
Zoem, een fototoestel, een schrijfbordje, een schrift en de letter waarover het die week gaat.
Het maakt eigenlijk niet uit welk hulpmiddel gebruikt wordt om in de klas iets te vertellen over de letter en/of over Zoem. Aan je kind de keuze.
Er mogen meerdere dingen gebruikt worden om te vertellen, maar het mag gerust ook 1 ding zijn.
Je kind kan alleen werken of je helpt een handje.
Je hoeft geen foto's af te drukken, we bekijken deze in de klas op het digibord.
Het is de bedoeling dat de kinderen weten wat ze gaan vertellen en durf hebben om te spreken voor de klas.
Abonneren op:
Posts (Atom)